Kontakt

Gränges ansluter sig till First Movers Coalition för att påskynda aluminiumindustrins klimatomställning

29 aug 2024 | KONCERNRELEASE

Gränges ansluter sig till First Movers Coalition för att påskynda klimatomställningen inom aluminiumindustrin. Att säkra tillgången till koldioxidsnålt primäraluminium och återvunnet aluminium är avgörande för att Gränges ska kunna minska sina egna produkters klimatavtryck och nå sitt netto-nollmål för 2040.

First Movers Coalition (FMC), World Economic Forums flaggskeppsinitiativ för att minska klimatutsläppen, är en global sammanslutning av företag som använder sin inköpskraft för att driva på minskningen av klimatutsläpp inom sektorer med särskilt stora utsläpp. Dessa sektorer omfattar aluminium, flyg, cement och betong, stål, sjöfart, lastbilstransporter samt koldioxidborttagning. Genom att ackumulera inköpsåtaganden hos sina medlemmar arbetar koalitionen för att inom den privata sektorn skapa världens starkaste efterfrågan på industriell teknik som minskar koldioxidutsläppen.

"Vi är mycket stolta över att gå med i First Movers Coalition. Starka partnerskap och samarbete över hela värdekedjan är avgörande för att vi ska lyckas minska aluminiumindustrins klimatpåverkan. Att stödja övergången till koldioxidsnål teknik uppströms är en viktig åtgärd i vår netto-nollplan och därför är detta ytterligare ett viktigt steg för oss. Jag ser fram emot vårt engagemang i koalitionen och att uppfylla Gränges åtaganden", säger Sofia Hedevåg, SVP Sustainability, Gränges Group.

Gränges är den 100:e medlemmen som ansluter sig till koalitionen. Att säkra tillgången till återvunnet och koldioxidsnålt råmaterial är en viktig förutsättning för att Gränges ska kunna erbjuda cirkulära och hållbara aluminiumlösningar till sina kunder och uppfylla sina ambitiösa SBTi-validerade klimatmål.

Som en ny medlem har Gränges gjort följande åtaganden för 2030:

• Minst 10 procent (i volym) av allt primäraluminium som upphandlas per år ska vara koldioxidsnålt (enligt First Movers Coalitions definition).
  • Minst 50 procent av allt inköpt aluminium per år ska vara återvunnet.

Dessa åtaganden kompletterar företagets klimat- och återvinningsmål för 2030 och bekräftar vägen mot nettonollutsläpp 2040. De är beroende av tillgång på teknikförsörjning som gör det möjligt för Gränges att uppfylla sina inköpsåtaganden för 2030.

"Gränges engagemang för aluminiumsektorn utgör en viktig milstolpe för First Movers Coalition", säger Rob van Riet, tillförordnad chef för First Movers Coalition. "Gränges är inte bara den 100:e medlemmen i FMC. Som en global ledare inom valsning och återvinning av aluminium bidrar Gränges med värdefull branschkunskap och inköpskraft som hjälper till att påskynda FMC:s ambition att skala upp omställningen till koldioxidsnålt primär- och återvunnet aluminium."

Läs mer om sektorer, medlemmar och framtiden för First Movers Coalition på deras webbplats: First Movers Coalition (weforum.org)